čtvrtek 14. dubna 2011

Dárce plazmy

Dneska jsem byl na prvním odběru a stal jsem se dárcem plazmy. Co mě k tomu vedlo? Už je to dýl co jsem si říkal, že bych měl darovat krev, jelikož pár kamarádu to již podstoupilo, ale nějak jsem to odkládal. Nedávno jsem se dozvěděl o dárcovství krevní plazmy, za kterou se platí částka 400 Kč. Řekl jsem si proč to nezkusit. Možná někomu zachráním nebo prodloužím život a navíc za to dostanu zaplaceno. Kamarád mi řekl, že odběry v Brně provozuje společnost Sanaplasma.

Dneska jsem si tam zašel, vyplnil jsem formulář, změřili mi tlak, zvážili si mě a pak mě poslali za paní doktorkou, která mi provedla lékařskou prohlídku. Po té jsem šel na sál, kde bylo plno postelí s přístroji a dost lidí, kteří už byli "napojeni".

Sestřička mě uložila do postele připomínající tvar U, vysvětlila mi co se bude dít a zavedla mi kanylu do pravé ruky. Zapla přístroj a už mě ti upíři vysávali :) plazma (barvou připomíná moč) se v centrifuze oddělila od červených krvinek a tekla do plastové lahve. V ruce jsem svíral míček, který jsem občas zmáčkl, aby krev proudila rychleji.

Po 10ti minutách odběr skončil a začal další cyklus, kdy do mě proudila jaká si čirá tekutina (fyziologický roztok). A v tomto momentu se mi udělalo zle, tak jsem požádal sestru o otevření okna a to bylo dobré. Ještě asi 2x se mi udělalo lehce špatně, vždy když do mě proudil ten roztok. Prý to bylo způsobeno tím, že jsem byl málo najezený a daroval jsem poprvé, tak snad to bude příště lepší :) Po dlouhých 87mi minutách bylo po všem - vysáli ze mě asi 800ml krevní plazmy, půl hoďky jsem si poseděl, dal si kafíčko a oplatku a pak jsem si šel pro odměnu. První odběr je za 200, druhý za 600 (to aby nalákali lidi) a další už za 400 Kč. Darovat se může po 14ti dnech, takže jsem se hned objednal. Myslím že je to zajímavý způsob jak někomu pomoci. A když platíme "tolik" peněz doktorům, proč si nenechat zaplatit od nich?

4 komentáře:

  1. Gratuluji, mě vyplatit nechtěli, ale to víš ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Jojo, plasma byla fajn. Za dobu co jsem tam chodil jsem stihnul 80 odběrů, pak jsem při dvaaosmdesátým omdlel hned z kraje. Pro studenty je to určo fajn brigáda, ale pracujícímu lidu se daleko víc vyplatí darovat krev. Krev daruješ 4x za rok a za ty 4 odběry ti vrátí 8 tisíc na dani. Navíc plasma, kterou daruješ za 4 stovky má asi 4x krát větší hodnotu než za ni dostaneš.

    takže hodně štěstí

    OdpovědětVymazat
  3. Druhej odběr u mě proběhl v pohodě a vůbec se mi neudělalo špatně. Je dost důležitý se na to připravit: vyvážená strava + vysoký příjem tekutin.

    OdpovědětVymazat